LENTO-OHJELMA

AIKATAULUT LÖYTYVÄT TÄÄLTÄ
Järjestäjä pidättää oikeudet muutoksiin.

★ ILMAVOIMAT - Boeing F/A-18 C Hornet


Boeing F/A-18 C/D Hornet on yhdysvaltalaisvalmisteinen kaksimoottorinen monitoimihävittäjä. Ilmavoimien 62 Hornetia muodostavat puolustushaaran päälentokaluston. Horneteja käytetään lentokoulutukseen, alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen sekä kriisiajan hävittäjätorjuntatehtäviin. Lisäksi Hornet voi tukea kaikkien puolustushaarojen yhteisoperaatioita kauaskantoisella ilmasta maahan -asevaikutuksella. Malmin lentonäytöksessä nähdään kansainvälistäkin tunnustusta saanut ilmavoimien Hornet-soololentoesitys, jossa monitoimihävittäjän suorituskykyä esitellään monipuolisesti. Lentonäytöskaudella 2016 esityslentäjänä toimii majuri Ville Hirvonen Karjalan lennostosta varaohjaajanaan kapteeni Tapio Yli-Nisula Lapin lennostosta.

Teknisiä tietoja
Siipien kärkiväli: 11,43 m
Pituus: 17,10 m
Korkeus: 4,67 m
Tyhjäpaino: 10 680 kg
Suurin lentopaino: 23 541 kg
Maksiminopeus: Matalalla 1300 km/h, korkealla Mach 1,8
Lakikorkeus: 15 000 m
Aseistus: Tykki, infrapuna-, tutka- ja rynnäkköohjuksia, ohjattavia pommeja

★ ILMAVOIMAT - Midnight Hawks

Midnight Hawks on ilmavoimien virallinen taitolento-osasto. Tikkakosken Ilmasotakoulun Hävittäjälentolaivue 41:n lennonopettajista koostuva osasto lentää neljällä Hawk-suihkuharjoituskoneella. BAE Systems Hawk on brittiläinen yksimoottorinen ja kaksipaikkainen suihkuharjoituskone. Hawk on ilmavoimissa hävittäjäohjaajaksi koulutettavan sotilaslentäjän ensimmäinen kosketus suihkukonelentämiseen alkeiskoulukone Vinkalla tapahtuneen lentämisen perusteiden opiskelun jälkeen. Hawkilla lennetään tyyppi- suunnistus-, mittari, taito-, osasto- ja yölentokoulutusta sekä opitaan muun muassa ilmataistelun ja ilmasta maahan -toiminnan perusteita ennen siirtymistä vaativampaan Hornet-monitoimihävittäjäkalustoon.

Teknisiä tietoja
Siipien kärkiväli: 9,39 m
Pituus: 11,90 m
Korkeus: 3,99 m
Tyhjäpaino: 3810 kg
Suurin lentopaino: 7350 kg
Maksiminopeus: 1038 km/h
Lakikorkeus: 14 500 m
Aseistus: Tykki ja infrapunaohjuksia

★ ILMAVOIMAT - Valmet L-70 Vinka

Suomessa valmistettu Vinka on alkeiskoulukone, jota käytetään lentämisen perusteiden kouluttamiseen sotilasohjaajille. Vinkalla lentävät Ilmasotakoulussa Tikkakoskella lentoreserviupseerikurssin suorittavat varusmiesohjaajat sekä Maanpuolustuskorkeakoulussa opiskelevat lentokadetit ennen siirtymistään Hawk-suihkuharjoituskonekaluston ja edelleen Hornet-monitoimihävittäjän ohjaimiin.

Teknisiä tietoja
Siipien kärkiväli: 9,36 m
Pituus: 7,50 m
Korkeus: 2,80 m
Tyhjäpaino: 792 kg
Suurin lentopaino: 1250 kg
Matkanopeus: 200 km/h
Lakikorkeus: 3000 m

★ JURGIS KAIRYS 

Jurgis Kairys on liettualainen taitolentäjäpioneeri ja todellinen ilmailupersoona, jolla on meriittilistallaan useita taitolennon maailmanmestaruuksia. Joka kerta, kun jäähermoinen Kairys vetää show-lentonsa katsomo hiljenee kauhusta ja ihastuksesta. Kairys aloitti taitolentäjän uransa vuonna 1974 Kaunas Aerobatic Flying Clubin riveissä. Hänen kerrotaan omaksuneen poikkeuksellisen aggressiivisen lentotyylinsä harjoitellessaan nuoruudessaan venäläisten kollegojen kanssa. Malmi 80th Anniversaru Airshow'ssa Kairys lentää myös yhdessä ruotsalaisen Jacob Holländerin kanssa.

★ SCANDINAVIAN AIRSHOW - Thor  (Jacob Holländer) 

Jacob Holländerin tuo Malmin juhlalentonäytökseen uuden Thor-taitolentokoneen (430 hp), joka lienee yksi tehokkaimmista kaksitasoisista koneista maailmassa. Taitolentoshow Malmilla olisi koneen ensiesiintyminen Suomessa. Malmi 80th Anniversary Airshow'ssa Jacob Holländer lentää myös yhdessä liettualaisen Jurgis Kairysin kanssa.

★ TEAM 50 - Saab safir

Neljän koneen taitolento-osasto.

★ SU-29 (Jan Emilsson) 
Ruotsin arvostetuimpiin taitolentäjiin kuuluva Jan Emilsson haluaa aina lentää rajusti ja näyttävästi. Hänen koneensa on kaksipaikkainen venäläinen Sukhoi SU29.

★ VIIMA  (Phil Lawton)
Viima on lentokoneita entisöivän Phil Lawtonin tuorein hanke. Ajatuksena on muodostaa lentävä museokonelaivue, jonka ensimmäinen jäsen olisi kyseinen kaksitasoinen ja kaksipaikkainen Viima. Suomessa asuva englantilainen Phil Lawton muistetaan Hawker Hurricane –projektista vuodelta 2014.

★ SWEDISH AIR FORCE HISTORIC FLIGHT - Harward 

Swedish Air Force Historic Flight on yhdistys, jota johtavat Ruotsin Ilmavoimien entiset lentäjät. Yhdistyksen tavoitteena on kunnostaa ja lentää Ruotsin Ilmavoimien käytössä olleita lentokonevanhuksia. Tähtimoottorilla varustettu harjoitushävittäjä Sk.16 Harvard 1940-luvulta on yksi yhdistyksen koneista.

★ MAAVOIMAT - NH90-kuljetushelikopteri

Käyttö

  • Yhteistoiminta valmiusyhtymien ja erikoisjoukkojen kanssa
  • Joukkojen ja materiaalin nopeat kuljetukset koko valtakunnan alueella
  • Valvonta- ja tiedustelutehtävät
  • Pelastuspalvelutehtävät virka-apuna muille viranomaisille, kuten etsintä-, kuljetus-, evakuointi- ja palonsammutustehtävät.

Ominaisuudet
Lentoonlähtöpaino max 11 000 kg
Pituus 19,56 m
Leveys (pääroottorin halkaisija) 16,30 m
Korkeus (pyrstöroottorin kohdalla) 5,30 m
Matkustamon sisäkork. 1,58 m
Matkalentonopeus 260 km/h
Lentonopeus max 305 km/h
Sisäpuolinen kuorma max 2500 kg
Ulkopuolinen kuorma max 3000 kg
Vinssin nostokyky 270 kg
Toiminta-aika 4 h
Toimintamatka 800 km
Suurin polttoainekuorma (ilman lisäsäiliöitä) 2000 kg
Miehistö 2 + 1
Matkustajia 16
Valmistaja NHIndustries

★ VARTIOLENTOLAIVUE - AS332 Super Puma

Kaksimoottorinen keskiraskas helikopteri
Miehistö: 5
Matkustajaluku: max 20
Max lentoonlähtöpaino 8 600 kg
Nopeus: 240 km/h
Toimintamatka: 1 000 km

Varustus:
meripelastusvarustus ja lääkintävarustus
jäänpoistojärjestelmä
pimeänäkölaitteet ja lämpökamera
säätutka/etsintätutka
etsintävalonheitin
kaksi pelastusvinssiä, nostokyky 270 kg/136 kg
ulkopuolisen kuorman nostokyky 3 000 kg
metsänsammutusvälineistö, 2 000 litran sammutuspussi

★ VARTIOLENTOLAIVUE - AW 119 Ke Koala

Rajavartiolaitos sai vuosina 2010 ja 2011 käyttöönsä uudet AW119 Ke Koala -helikopterit. Yksi neljästä tilatusta helikopterista voitiin tilata Euroopan Unionin ulkorajarahaston tuella. AW119 Ke Koala - helikopterit korvasivat Rajavartiolaitoksen käytössä olleet yksimoottoriset AB 206 -helikopterit. Suorituskyvyltään uusi helikopteri on merkittävästi entistä parempi.

Yksimoottorinen kevyt helikopteri
Miehistö : 1-2
Matkustajaluku: max 7
Max lentoonlähtöpaino 2 850kg
Nopeus 250 km/h
Toimintamatka 750 km

Varustus:
viranomaisradio ja taktinen tietokone
pimeänäkölaitteet
sairaankuljetuspaarit
ulkopuolisen kuorman nostokyky 1 000 kg
metsäpalonsammutusvälineistö, 1 000 litran sammutuspussi

★ ARCTIC EAGLE

Taitolentoryhmä Arctic Eagles on tuonut yli 30 vuoden tauon jälkeen siviiliosastotaitolennon suomalaisten ilmailutapahtumien ja lentonäytösten ohjelmiin.

Arctic Eagles kokoonpano Malmilla:
AE 1 Raimo Nikkanen Pitts S1-Special
AE 2 Tapio Pitkänen Ultimate 10-300
AE 3 Miikka Rautakoura Christen Eagle II
AE 4 Jyri Mattila Pitts-12 “Mörkö-Pitts”

Arctic Eagles jatkaa Seppo Saarion johtaman Red Birds -taitolentoryhmän perinnettä, osastotaitolentoa nyt neljällä kaksitasokoneella. Kolme Acrtic Eagles-osaston koneista on Seppo Saarion rakentamia. Neljäs eli Jyri Mattilan lentämä Pitts Model 12 on rakennettu Hyvinkäällä Peter Simonsenin ja Pekka Niemen toimesta. Koneen maalauskaavion on suunnitellut Mikko Maliniemi.

Arctic Eagles -osaston ohjelma koostuu kaikkiaan toiselle kymmenelle yltävistä liikkeistä, joista osa tapahtuu kahdella parilla. Ryhmän tavaramerkki on aura, jossa koneet 2 ja 3 ovat ryhmittyneet johtokoneen molemmin puolin. Vinorivi, kolmen koneen auramuoto sekä kahden parin hajautetut osastot ovat muut lennettävät muodot. Osaston liikkeet on suunniteltu siten, että ne olisivat koko ajan yleisön nähtävillä. Osastoesityksen lisäksi kukin osaston kone lentää myös soolo-ohjelman näytöksessä.

★ SUOMEN ILMAILUOPISTO - EMB-500 Phenom 100

Suomen Ilmailuopistolla on kaksi EMB-500 "Phenom 100" -konetta, joita käytetään monimoottorimittarilentokoulutuksessa ja tyyppilentokoulutuksessa.

Lentokorkeus: 41 000 ft
Max nopeus: Mach 0.7
Paino: 4 750 kg
Henkilömäärä: 2 + 4

★ SUOMEN ILMAILUOPISTO -Extra 300L

Suomen Ilmailuopistolla on yksi Extra 300L kone, jota käytetään virheliikekoulutuksessa.

Lentokorkeus: 10 000 ft
Kuormituskertoimet kahden hengen miehistöllä: + 8 G/ - 8 G
Moottori: 300 hv
Nopeus: 150 kts
Paino: 950 kg
Henkilömäärä: 1 + 1

★ PATRIAN OSASTO
Patria Pilot Training on vuonna 1998 perustettu liikennelentäjiä kouluttava ilmailualan oppilaitos, jonka toimipiste sijaitsee Helsinki-Malmin lentokentällä. Vuoden 2017 aikana Patria Pilot Training muuttaa toimipisteensä Tampere-Pirkkalan lentoasemalle rakennettavissa uusissa ja moderneissa tiloissa. Patria on kouluttanut historiansa aikana yli 400 liikennelentäjää, jotka työskentelevät kaikissa suomalaisissa ja myös lukuisissa ulkomaalaisissa lentoyhtiöissä kuten Finnair, Nordic Regional Airlines, Norwegian, Etihad, Emirates ja Cathay Pacific. Patria Pilot Training kouluttaa vuosittain noin 30-40 liikennelentäjäksi aikovaa nuorta 2-4 kertaa vuodessa alkavilla ATP-liikennelentäjäkursseilla. Opintolinjat pätevöittävät opiskelijat hakeutumaan lentoyhtiöiden lentoperämiehen tehtäviin. Lentäjätarpeen näkökulmasta lentäjien tulevaisuuden näkymät ovat valoisat. Seuraavan kymmenen vuoden aikana Suomessa tarvitaan arvioiden mukaan lähes 1000 uutta lentäjää ja maailmanlaajuisesti lentäjiä tarvitaan vuoteen 2035 mennessä lähes puoli miljoonaa. Suomessa saadulla lentäjän lupakirjalla voit työskennellä ympäri Eurooppaa ja pienen lisäkoulutuksen jälkeen ympäri maailman.

★ AEROPOLE
Aeropole Oy on Suomen nykyaikaisin ja nopeimmin kasvava lentokoulu, jonka juuret ovat Malmin lentoasemalla. Panostamme moderniin ja laadukkaaseen lentokoulutukseen. Kurssitarjontaan kuuluvat sekä yksityislentäjien lupakirjakoulutus että liikennelentäjien tutkintoon vaadittava koulutusvalikoima, sekä muu ilmailualan ammatillinen jatkokoulutus. Koulutusohjelmamme ovat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin hyväksymiä, ja valvomme huolellisesti koulutuksen tasoa ja turvallisuutta edistyneen laatujärjestelmämme avulla. Käytämme koulutuksessa Euroopan suurimman yleisilmailukoneiden valmistajan, itävaltalaisen Diamond Aircraftin uuden sukupolven lentokoneita, joissa on nykyaikaiset lasiohjaamot sekä tehokkaat ja ympäristöystävälliset dieselmoottorit. Olemme laajentaneet toimintaamme Jyväskylän
ja Kuopion lentoasemille ja aloitamme kesällä 2016 myös Tampere-Pirkkalassa. Tarjoamme myös simulaattorikoulutusta Diamond DA42 -simulaattorillamme Helsinki-Vantaan Aviapoliksessa.

★ SAMI SAIKKONEN PITTS SPECIAL

"Sami Saikkonen tarjoilee taidetta taivaalla. Hän saa meidät uskomaan unelmat todeksi. Hänen lentämisessään välittyy intohimo ja elämän riemu." J.L. Malmin kuppilassa. Kuva Kimmo Hantula /JFI Airshow

★ HELIKOPTERIKESKUS
Helikopterikeskus Oy Helsinki on v.1974 perustettu kotimainen helikopteriyhtiö, lentokouluttaja sekä helikopterihuoltaja. Helikopterikeskus lennättää yleisöä tapahtumassa seitsemällä helikopterilla.

★ SBACH (Sami Kontio) 
Luvassa on 10 minuutin tiivis ja rokkaava ohjelma pohjoismaiden ensimmäiseltä Red Bull Airrace akatemian läpikäynneeltä pilotilta, lentokoneena XA42 (tunnetaan toisella nimellä Sbach). Meriittejä mieheltä löytyy, Unlimited-luokan taitolentokisojen MM-kisojen 8 sija 4-min. vapaa ohjelmassa (edellä tuloksissa ainoastaan Maailmanmestareita) sekä kaksi hopeamitalia Advanced luokan EM-kisoista.